úterý 24. listopadu 2009

Větší rejd pro DF03ra


Velká výchylka na řízení, lidově řečeno rejd... takový evergreen ladění podvozků pro RC Rally. Pojďme se podívat, jak na to vyzrál Tomáš Martauz u své Tamiya DF03ra...

Tomáš vyšel z mé zkušenosti a prodloužil páčku u serva. Stejně jako já docílil solidní výchylky, ovšem ihned poté mu radost zkazilo zjištění, že při větší výchylce u Dé-eF nula trojky něco drhne. Po krátkém bádání našel Tomáš mezi dvěma sloupky, na kterých se otáčí táhla řízení, výstupek tvaru válečku. Do tohoto válečku je z druhé strany zašroubován šroubek, držící díl B (máte-li návod). Tento váleček ovšem překáží kloubkům táhel řízení. Samořezný šroubek tedy nahraďte kratším aby nedosahoval okraje válečku a váleček upilujte tak, aby kloubkům nepřekážel. Stačí cca 1 - 2 milimetry. Po této snadné úpravě by již nemělo solidnímu rejdu nic překážet.

Tak to bylo rychlé, že? Náš tým má však k dispozici DF03, které v extrémních krajních polohách i bez tuningu drhnuly poloosy o "Céčka", která najdete v přední nápravě téměř u kola. Dokonce i bez úpravy Tomáše Martauze se při maximálním vytočení kol ozývaly tu a tam nepěkné zvuky. Pokud tedy upravíte větší rejd, postavte si auto na podložku (kola ve vzduchu), jemně přidejte plyn a točte řízením pomalu nejdříve na jednu a pak na druhou stranu. Pokud se nebude dít nic podezřelého, přidávejte postupně plyn. Sledujte také, zda nedrhnou hnací tyčky o poloosy v krajních polohách.


Budou-li poloosy drhnout o plastová "Céčka", je možné díl v tomto místě trochu propilovat. Pokud to není kritické, nechal bych to být. Poloosa je kovová a "Céčko" plastové, ono si to cestu najde :-)
Budou-li však drhnout poloosy o hancí tyčky, jde kov na kov a na to velký pozor! Hnací tyčky je možno na straně poloos více podložit a na straně diferenciálu naopak podložky ubrat. Samozřejmě je nutné volit takový posun, aby tyčky za jízdy nevypadávaly, nebo naopak aby zase nedřely na straně diferenciálu.

To je nutno vyzkoušet kromě stolu také ve skutečném terénu. Nechci tím říct, abyste dali autu hned pořádně do těla, ale začněte rovným asfaltem a postupně se vydejte až na svoji obvyklou tréninkovou trať. Neustále sledujte co auto dělá a jestli je vše vpořádku. Štípnutá poloosa nebo neustálým odíráním zeslabená hnací tyčka může při závodech znamenat velké problémy.


Díky Tomášovi Martauzovi za jeho zkušenosti s úpravou řízení podvozku Tamiya DF03ra.


Napište k článku Váš komentář...
Chcete k tomuto článku něco dodat?
Máte jinou zkušenost, nápady, postřehy?
Napište nám, děkujeme!