neděle 14. března 2010

Reportáž z RC Rally Světlá nad Sázavou


V sobotu 13.března 2010 byl vyslán první jezdec týmu URA:MOTOR na RC Rally do Světlé nad Sázavou, pořádané v rámci šampionátu Radio Control Rally Tábor (RCRT). Jak si vedl Upeer přes ne zcela dobrý zdravotní stav a mírné technické problémy, se dočtete dále...

"Závod ve Světlé jsme od začátku brali jako takový warm up pro letošní brněnský šampionát.", poznamenal na úvod manažer týmu. Upeer startoval s vozem Citroen Xsara, neboť nově připravované Subaru Impreza NEON si tým prý "šetří" na premiéru v RC Rally Brno, jejíž začátek se blíží mílovými kroky.
"Počítali jsme sice s relativně lepším umístěním, než které Upeer běžně zajíždí v Brně. Bohužel však několik dní před startem na RCRT dopadla na našeho závodníka nepříjemná rýma, která při posledním tréninku před závodem evidentně ovlivňovala zajeté časy.", popisoval svá očekávání manažer týmu.

"Již po příjezdu bylo všem jasné, že dnes půjde o pneumatikovou loterii.", vysvětluje manažer. "Počasí bylo silně nevyspitatelné, povrch byl mokrý, místy zasněžený. Sníh sice stále roztával, ale zhruba v hodinových intervalech vždy nějaký nový připadal. Hned do první RZ si, po shlédnutí podmínek, přál Upeer nasadit pneumatiky typu Rally Block. Tato volba se evidentně vyplatila, neboť hned v první RZ zajel 11 pozici.", s rozzářenou tváři popisuje manažer.

Někteří jezdci začali experimentovat s obutím svých vozů a do druhé RZ volili pneumatiky typu Academy, někteří dokonce nazuli pneumatiky pro čistě asfaltové povrchy. "Upeer trval na ponechání typu Rally Block na svém Citroenu, což se evidentně opět vyplatilo.", s viditelnou radostí pokračuje manažer. Není divu, v druhé RZ Upeer udržel 11 pozici a ztrácel tak na pouhých 0.18 sekundy na Aleše Horáka, který patřil mezi zmíněné experimentátory s pneumatikami. Celkově však Upeer poklesl na 12 příčku.

V třetí RZ přišel na řadu zasněžený povrch a úzké průjezdy pod a přes několik mostů. Zde bohužel první jezdec URA:MOTORu nejednou chyboval. Před mosty musel mnohdy silně brzdit, občas i ztrhnout vůz mimo trať, aby tak zamezil střetu s překážkami. Couvání zpět na dráhu přineslo znatelné ztráty. Po třetí a následné čtvrté RZ, která byla svým charakterem velmi podobná, tak opět spadl na průběžné 13 místo.
Během dne teplota vzduchu stoupala a silná vrstva sněhové břečky udělala z části trati doslova nepřekonatelnou překážku pro většinu vozů. Pořadadel byl skvěle připraven a některé úseky dokonce nechal projet sněžným pluhem. Ostatní jezdci nadále laborovali s obutím, neboť sněhu postupně ubývalo. Některé vozy tak bylo možno vidět s pneumatikami na asfaltové povrchy. "Upeer stále trval na ponechání Rally Block vzorku na svém voze. Dle jeho slov, bylo vody na na trati stále mnoho na to, aby pneumatiky s jemnějším vzorkem stíhaly vodu vytlačit.", prozradil manažer týmu. Přes pneumatikovou rozšádu, která probíhala u ostatních jezdců nakonec technici URA:MOTORu nepřezouvali až do konce závodu. Hlavní serviceman údajně poznamenal: "Konec konců v tom autě jede on a o trati má mnohem lepší přehled, než my tady z depa." Vše nasvědčuje tomu, že se tento tah URA:MOTORu opět vyplatil, neboť v páté RZ vybojoval osmé místo a celkově tak poskočil na průběžné jedenácté!

Méně sněhu a nepatrně teplejší povrch trati hrál Upeerovi jednoznačně do karet. Přestože v šesté RZ udržel osmou příčku, celkově se ale vrátil na dvanáctou pozici se ztrátou necelých tří vteřin na jedenáctého Radka Knížka s Focusem WRC. V sedmé RZ se patrně dostavila krize, která přinesla několik zásadních chyb v podobě vyjetí z trati. Z osmého místa bylo třinácté. Celkově naštěstí dvanácté. "Začal jsem si moc věřit a některé úseky jsem prostě přepálil.", přiznal se Upeer na tiskové konfecenci po závodech.

V osmé RZ jel Upeer o poznání více na jistotu, což jej opět vrátilo na devátou pozici. "Největší průšvih byla předposlední RZ. Když se nám Upeer vrátil s autem na servis, mysleli jsme, že bude konec.", komentoval situaci manažer. Jezdec v této RZ zajel prozatím nejhorší, sedmnácté místo. Zhruba od poloviny měl problém s rozvázanýma botama. Ano, i takové, zdánlivě nesmyslné, drobnosti rozhodují o sportovních výsledcích. Co však bylo horší, technici zjistili nefukčnost zadního diferenciálu. "Musí vydržet!", rozhodl hlavní mechanik a celý tým s napětím očekával Upeerův výkon v poslední RZ, která navíc opět vedla přes několik strmých stoupání přes přejezdové lávky a z části také rozježděnou sněhovou břečkou. Právě v těchto pasážích pomoc zadní nápravy evidentně chyběla. Ani dlouhé asfaltové úseky, kde se jezdec snažil zachraňovat všechno možné, nepřinesly lepší umístění, než 18 pozici.

Díky dobrému základu z prvních dvou třetin závodu si však Upeer udržel celkovou dvanáctou příčku s náskokem na Luboše Havlíka z Black Racing, se kterým se náš tým potkává i v rámci brněnského šampionátu.

S přihlédnutím k počasí a všem drobným problémům, které představení URA:MOTORu ve Světlé provázely, je celý tým s umístěním velice spokojen. Manažer týmu v závěru konference prohlásil: "Pokud pojedeme Brno alespoň takto, bude to pro nás pro všechny velká radost!". Následně děkoval celému týmu a pořadatelům, cituji: "Rád bych poděkoval celému týmu za jejich výkon. Díky pořadatelům za velký kus práce na skvěle připraveném závodu a pevně věřím, že se v rámci RC Rally Tábor v letošním roce setkáme častěji. Tentokráte třeba ve větším zastoupení našich jezdců a především s našimi novými vozy SUBARU Impreza NEON."

Reportáž ze závodů a tiskové konference pro vás připravil sportovní reportér Arnošt Volejník.
Napište k článku Váš komentář...
Chcete k tomuto článku něco dodat?
Máte jinou zkušenost, nápady, postřehy?
Napište nám, děkujeme!