pátek 29. března 2013

Nabíjení autobaterie pomocí Turnigy Accucell6 (modelářšké nabíječky)

Zapojení autobaterie a Accucell 6
Vlastním modelářkou nabíječku Turnigy Accucell 6, která nabízí mnoho možností nabíjení nejrůznějších akumulátorů. Původně jsem ji používal pro NiMH články, v současné době jezdím na elektrony dodávané Li-Pol bateriemi. Accucell 6 toho umí mnohem víc, a proto může taková chytrá nabíječka nalézt i mnohem širší využití. Třeba při nabíjení autobaterie.

Jednou z možností zmíněné nabíječky je i nabíjení Pb akumulátorů. Tento týden mi podařilo ponechat nedovřené dveře kufru svého auta - teď nemyslím model :) Po necelých 4 dnech s rozsvíceným osvětlením zavazadlového prostoru, při teplotách pod bodem mrazu, jsem ráno nenastartoval. Nabíječku autobaterií nevlastním, ale vzpomněl jsem si na svoji modelářskou nabíječku.

Na internetu jsem pohledal něco málo teorie o nabíjení autobaterií. Zejména to, na jaké hodnoty napětí a proudu mám nabíječku nastavit. Na webu conrad.cz jsem nalezl článek s názvem "Péče o autobaterie v zimním období", kde jsem se dočetl: "Akumulátor nabíjíme proudem 0,1 celkové kapacity (I = 0,1xC) nebo nižším do plně nabitého stavu. K nabíjení lze použít nabíjecí zařízení s konstantním napětím 14,4 V (resp. 7,2 pro 6 V baterie) po dobu max. 30 hodin, podle stupně vybití." Dále se zde píše o možném poškození baterie jejím přebíjením, ale řekl jsem si, že s tím si moje chytrá nabíječka jistě poradí.

Kapacita mé autobaterie je 55Ah. Startovací proud za studena je 450A, ale její přesnou hodnotu C jsem nenašel. Tak nějak mi přišlo vhodné nastavit nabíjecí proud na 5A, aby také nabíjení netrvalo věčnost. "Ona si to nabíječka pohlídá", pomyslel jsem si. Počet článků jsem nastavil na 6, neboť běžné Pb autobaterie jsou 6-ti článkové (jako ta moje).

Je potřeba vyřešit svorky na póly baterie. Na ty jsou naše modelářské krokodýlky opravdu malé. Naštěstí jsem měl doma větší svorky i s kabely, neboť jsem již v minulosti jednoduchou, nouzovou nabíječku autobaterií kutil. Samozřejmě nezapomeňte otevřít víčka baterie a nechat je otevřené v průběhu celého nabíjení!

Stav po ukončení 3 fáze dobíjení
Nabíjení trvalo odhadem 13 až 14 hodin a baterie inkasovala celkem asi 25Ah. Obě hodnoty odhaduji, neboť se mi proces 2x přerušil a hodnoty jsem si přesně nezapsal. Poprvé bylo nabíjení ukončeno přednastaveným limitem dodaného náboje (na displayi blikalo CAPA). Takového limitu (5000mAh) se svými akumulátory do modelu nedosáhnu, proto jsem o něm ani nevěděl. Podruhé jej přerušil pro změnu časový limit nabíjení, který jsem měl nastaven na 120min (na displayi blikalo TIME). Opět běžně nedosáhnu, netušil jsem. Tyto limity stačí v menu Accucell vypnout (viz manuál), pak by již nemělo nic bránit souvislému nabíjení plně v režii nabíječky. Nabíjení jsem zprvu hlídal, zda se něco příliš nehřeje, akumulátor nevaří apod. (jak jsem zvyklý od modelů). Baterie ani nešuměla, nabíječka ji od počátku ládovala necelými 4A. Nabíjecí proud se v průběhu snižoval, jak jsem tomu u Accucell zvyklý. Nakonec jsem musel nabíječku i baterii opustit a jít spát. Vše proběhlo bez potíží, ráno byl proces nabíjení dokončený. Baterii jsem zamontoval do auta a to nastartovalo okamžitě bez sebemenších zaváhání.

Až vás příště vypeče vaše autobaterie, vzpomeňte na možnosti vaší modelářské nabíječky ;) Nabíjení trvá déle, ale bezpochybně je šetrnější - Accucell 6 není žádný hlupák. Nabíječku jsem kupoval na www.hobbyking.com včetně dalšího příslušenství a její cena je, řekněme, vskutku příjemná.

Další čtení o nabíjení akumulátorů http://www.rcauta.com/wiki/index.php?title=Baterie
Napište k článku Váš komentář...
Chcete k tomuto článku něco dodat?
Máte jinou zkušenost, nápady, postřehy?
Napište nám, děkujeme!