středa 26. února 2014

Chrysler 300C od HPI tak trochu jinak, aneb najdou se v Poličce a okolí zájemci o RC Onroad poježdění?

klikni pro zvětšení
Dne 23.února 2014 byl krásný jarní den a já jsem své RC kábrio poprvé vytáhl  na dopravní hřiště v Poličce. Po průzkumu povrchu a místy odmetení kamínků mohl první test začít. Z RC rally zvyklý za modelem běhat, jezdit rychlostmi do 20-30km/h a kličkovat v úzké dráze, jsem neodolal otestovat maximálku. Tu jsme s kamarádem hrubě odhadli na 50-60km/h. Oproti RC rally je způsob řízení a vnímání auta zcela odlišný a musím říct, že mě to nadchlo!

Všechno to začalo zakoupením 200mm karoserie Chrysler 300C SRT8 od HPI, z níž jsem chtěl původně stavět propracovaný model limuzíny s osvětlením a hudební "aparaturou". Doma mi ležely dva řemínkové podvozky Thunder Tiger TS4e a plán na prodloužení jednoho z nich se postupně rodil v hlavě - v podstatě nic složitého. Složitější byla představa o prodloužení karoserie. Paradoxně ve chvíli, kdy jsem si myslel, že mám vše promyšlené a mohu "říznout do lexanu", jsem si položil otázku: "K čemu mi takový model bude?". Na žádné akční poježdění to nebude, na srazy nejezdím, abych tam model ukázal, a domů na prach je to zbytečný luxus. Nakonec jsem otočil a rozhodl se pojmout zpracování karoserie i celého modelu ekonomicky - použít barvy a díly zbylé od ostatních modelů. Přesto mě lákalo udělat Chrysler alespoň trochu jinak, než jen další barevnou lexanovou přikrývku podvozku. A tak se zrodil nápad - kabriolet. Třístovka v kábriu skutečně existuje, proč tedy ne?

Design vyšel převážně ze zmíněných zbytků barev. Jednobarevná karoserie mi přišla nudná, na druhou stranu polepy ve stylu rally se na luxusní Chrysler nejpíš nehodí. Na internetu mě zaujala fotka Fordu Mustang páté generace - tmavě modrý základ s bílými, výraznými pruhy. Nejsem vyznavačem pruhů na kapotě, ale ty mohutně široké na Mustangu na mě působily poměrně "majestátně".

Osvětlení jsem vzdal po té, co padlo rozhodnutí, že chci model pro zábavu. Tedy, že s ním budu chtít "lítat" po asfaltu rychlostí, kterou si s RC modelem rally auta neužiji. Ze stejných důvodů jsem vzdal i myšlenky o skutečně funkční stahovací střeše. Vše tedy co nejjednodušší, lehké a minimálně pracné pro minimalizaci smutku v případě možné fatální kolize :-) Nemluvě o ozvučení, které bych pod kapotu na klasický podvozek těžko nacpal. A dobře jsem udělal, jak se později dočtete.

Látková střecha před nalepením
Zásadní věcí byl látkový potah střechy. Řešil jsem otázky, aby vypadal co nejvěrohodněji, šel dobře zpracovat, byl odolný proti oděru a šel případně čistit (auto se zapráší). Od různých "šusťáků" po koženky a umělé kůže jsem skončil u místního čalouníka. Ten má kamaráda, jenž potahuje střechy veteránů a slíbil mi poptání kusu tohoto materiálu. Neřeknu vám, co je to zač a kde to jde koupit, protože to vážně nevím. Ani on nevěděl. Každopádně je to guma, oboustranně potažená látkou. Přirovnal bych to ke starým nafukovacím lehátkům, s nimiž naši rodičové brázdili Balaton. Materiál je hutný, ale dobře se zpracovává, lepí (lepidlo neprosákne skrz) a po ustřižení se jeho okraje netřepí, což je problém většiny látek. Vzhledově dělá i na 1/10 modelu velmi reálný dojem. Na lexan jsem jej přilepil Alkaprénem. Mezi látku a karoserii jsem na dvou místech přichytil páskou cca 1mm silný drát, který látku tvaruje pro lepší dojem skládací konstrukce střechy. Pokud byste se však rozhodli pro funkční stahovačku, byl by tento materiál nevhodný pro svoji tuhost.

Dráty pro dojem střešní konstrukce
Jak jsem již napsal, model jsem stavěl z toho, co dům dal, čemuž odpovídá hlavně podvozek. Bezpochybně nemá ambice konkurovat rychlým onroad podvozkům a ani to není můj záměr. Onroad jsem nikdy nejezdil, ale chci to pro zábavu, "rekreačně" zkusit. Podvozek jsem tedy vybavil nejtěžším převodem, co doma byl, stejnosměrným motorem GM Racing 18T, obyčejným starým servem, regulátorem bez zpátečky (na okruhu netřeba) a Li-Pol baterií 3200mAh, kterou mi kdysi věnoval kamarád z RC rally. Další změnou po někdejší rally úpravě podvozku jsou kratší tlumiče, tuhé pružiny, minimální světlá výška a ráfky s offsetem 9mm, což vytáhlo okraje kol přesně tam, kde mají u 200mm karoserie být. Originál HPI kola jsou větší, což by karoserii slušelo. Vyjdou ale na bezmála tisícovku a popravdě - vzhledově se mi vůbec nelíbí, určitě ne k rychlému kabrioletu s pruhy. Na klasických 52mm ráfcích je auto nižší - karoserii jsem musel vespod o cca 5mm ustřihnout. K tomu kroku jsem se dlouho odhodlával, ale nedopadlo to myslím nejhůř. Máte-li nakoukané především 180mm, maximálně 190mm široké rally karoserie, jako já, vzbudí ve vás snížený HPIčkový Chrysler s koly o offsetu 9mm dojem respektu hodné, kilowatty-přetékající bestie. Sadu 52mm kol na asfalt pořídíte kolem pětistovky a... že ty gumy při těch rychlostech hoří!

Druhý den jsem se na hřiště vydal znovu, bohužel moc dlouho jsem netrénoval. Nezvládnutá rychlost na rovince poslala auto mimo trať, kde číhal vystouplý obrubník. Naštěstí to schytal jen pravý přední tlumič, u kterého se zlomilo spodní očko. Každopádně v ten den jsem dojezdil. Karoserie ještě není zcela dokončená, přesto už schytala několik šrámů, ale co už?! :-)

Nemáte někdo z Poličky a okolí zájem se připojit? Sestavit si obyčejný onroad model v měřítku 1/10 s elektrickým pohonem a občas si přijít zajezdit? Mám možnost porovnat specializovanou RC dráhu v Blansku, dopravní hřiště ve Světlé n. Sázavou a ve Vyškově a poličské "dopravko" se svými zatáčkami podobá těm okruhovým poměrně dobře. Kvalita asfaltu je, až na pár míst, dobrá. Podmínky k amatérskému poježdění pro zábavu tedy dostačující. Po mé havárii mě napadá několik drobností, které by bylo dobré doladit pro větší bezpečnost modelů. Bude-li někdo potřebovat s modelem poradit, máme v Poličce modelářský kroužek při SVČ Mozaika Polička, zaměřený právě na elektro RC auta v měřítku 1/10 a jsem si jist, že nás v našem zájmu Mozaika podpoří.

Chcete-li to někdo také zkusit, neváhejte mi napsat!
Napište k článku Váš komentář...
Chcete k tomuto článku něco dodat?
Máte jinou zkušenost, nápady, postřehy?
Napište nám, děkujeme!